Systemy informatyczne w zarządzaniu. Wyd. I (2005)

Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 5 dni
Cena: 15,60 zł 15.60
Cena netto: 14,86 zł
ilość egz.
dodaj do przechowalni
Ocena: 0
Kod produktu: F28C-5818E

Opis

rok wydania:2005 stron: 178 oprawa: miękka Format: B5 Warunki, w jakich funkcjonują współczesne przedsiębiorstwa i instytucje, zmienne i burzliwe otoczenie, rosnąca konkurencja, globalizacja zmuszają zarządzających przedsiębiorstwami do szukania nowych metod i narzędzi, które pozwolą im nie tylko utrzymać się na rynku, ale również osiągnąć sukces. Gros tych nowych rozwiązań opiera się na systemach informatycznych. Pierwsze systemy informatyczne zorientowane były na automatyzację rutynowych, powtarzających się czynności. Dzisiaj to już nie wystarcza. Systemy informatyczne są coraz bardziej wyszukane. Większość pracowników i menedżerów, działających na różnych szczeblach zarządzania i w różnych obszarach funkcjonalnych, korzysta ze wspomagania informatycznego, zarówno w pracach rutynowych jak i nietypowych. Niejednokrotnie pracownicy nie mogliby wykonywać swoich obowiązków bez dostępu do komputera, sieci, baz danych i odpowiedniego oprogramowania. Bez względu na to, czy w przedsiębiorstwie wdrażanych jest wiele niezależnych, autonomicznych systemów informatycznych, w różnym stopniu wspomagających szeregowych pracowników i menedżerów w podejmowaniu decyzji, czy też wdrażany jest jeden zintegrowany system informatyczny, obejmujący swym zasięgiem całą korporację, wszyscy interesariusze (użytkownicy, zarządzający, projektanci, analitycy) muszą znać zasady zarządzania informacją, potrzeby informacyjne menedżerów, zróżnicowanie i przeznaczenie systemów informatycznych oraz metody ich planowania. Szczególnie ważna jest dzisiaj znajomość zagrożeń wynikających z korzystania z technologii informatycznej i środków łączności sieciowej oraz sposobów zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim zasobom informatycznym. I o tych zagadnieniach traktuje niniejsza książka, adresowana głównie do studentów kierunku zarządzanie i inżynieria produkcji uczelni technicznych i ekonomicznych. Odbiorcami tej książki mogą być także pracownicy - użytkownicy systemów informatycznych, jak również uczestnicy grup zadaniowych odpowiedzialnych za rozwój i wdrażanie tych systemów. Słowa kluczowe: • systemy informatyczne • informacja, zarządzanie informacją • systemy transakcyjne • systemy wspomagania decyzji • informatyczne systemy zarządzania • systemy informowania kierownictwa • systemy eksperckie • zintegrowane systemy informatyczne • planowanie systemów informatycznych • bezpieczeństwo, zarządzanie bezpieczeństwem SPIS TREŚCI: WSTĘP 7 1. INFORMACJA W ZARZĄDZANIU 9 1.1. Czynniki wpływające na współczesną organizację 9 1.2. Dane, informacja i wiedza 10 1.2.1. Charakterystyka danych 10 1.2.2. Charakterystyka informacji 11 1.2.3. Wiedza 12 1.2.4. Wartość informacji 14 1.2.5. Klasyfikacja informacji 15 1.2.6. Funkcje realizowane przez informacje 16 1.3. Potrzeby informacyjne menedżerów 16 1.3.1. Informacja a poziomy zarządzania 18 1.3.2. Informacja a funkcje zarządzania 21 1.3.3. Potrzeby informacyjne menedżerów a obszar funkcjonalny 24 1.4. Cechy użytecznej dla menedżera informacji 26 2. KONCEPCJA SYSTEMÓW - STRUKTURA I ELEMENTY 29 2.1. Podejście systemowe 29 2.2. Struktura systemów 31 2.2.1. Elementy systemów 31 2.2.2. Granice systemu 33 2.2.3. Otoczenie systemów 33 2.2.4. Systemy zamknięte i otwarte 35 2.2.5. Systemy i adaptowalność 35 2.2.6. Współdzielenie i nakładanie się na siebie systemów 36 2.2.7. Powiązania podsystemów 37 2.2.8. Rozprzęgnięcie 37 2.3. Typy i cele systemów 38 2.3.1. Cele personalne i organizacyjne 38 2.3.2. Wielość celów, sprzeczności i ograniczenia 39 2.3.3. Twarde i miękkie właściwości problemów 39 2.4. Organizacja jako system 41 3. SYSTEMY INFORMATYCZNE W ORGANIZACJACH 43 3.1. Systemy informacyjne i informatyczne 43 3.2. Klasyfikacja systemów informatycznych 47 3.2.1. Klasyfikacja SI według zakresu organizacyjnego 47 3.2.2. Klasyfikacja SI według głównych obszarów funkcjonalnych 48 3.2.3. Klasyfikacja zgodna ze szczeblami zarządzania 51 3.2.4. Klasyfikacja SI według architektury systemów 57 4. SYSTEMY INFORMATYCZNE A POZIOMY ZARZĄDZANIA 60 4.1. Poziom operacyjny - systemy transakcyjnego przetwarzania danych 60 4.1.1. Rejestrowanie i przetwarzanie transakcji 63 4.1.2. Wymagania dla przetwarzania w czasie rzeczywistym 66 4.2. Poziom taktyczny - systemy menedżerskie 68 4.3. Poziom strategiczny - Systemy Informowania Kierownictwa 72 4.3.1. Model SIK/SWK 74 4.3.2. Możliwości i zalety SIK 74 4.3.3. Tworzenie SIK/SWK 77 5. SYSTEMY WSPOMAGAJĄCE PRACOWNIKÓW WIEDZY 78 5.1. Systemy wspomagające podejmowanie decyzji 78 5.1.1. Zarządzanie i zarządzający 78 5.1.2. Proces podejmowania decyzji 79 5.1.3. Modele 81 5.1.4. Macierz komputerowego wspomagania decyzji 82 5.1.5. Systemy wspomagania decyzji 83 5.1.6. Analiza wrażliwości i symulacja 86 5.1.7. Struktura SWD 87 5.2. Systemy oparte na sztucznej inteligencji 89 5.2.1. Sztuczna inteligencja 89 5.2.2. Systemy eksperckie 90 5.2.3. Sposób pracy systemów eksperckich 91 5.2.4. Zastosowanie SE 93 5.2.5. Sieci neuronowe 96 6. SYSTEMY ZINTEGROWANE 98 6.1. Model analizy łańcucha wartości 98 6.2. Zintegrowane systemy informatyczne 101 6.3. Systemy klasy MRP oraz MRP II 102 6.4. Podstawowe pojęcia metodologii MRP II 109 6.5. Systemy klasy MRP III/ERP 111 6.5.1. Cechy systemów ERP 112 6.5.2. Zalety i wady systemów ERP 114 6.5.3. Przyszłość ERP 116 7. PLANOWANIE SYSTEMÓW INFORMATYCZNYCH 118 7.1. Zmiany organizacyjne a systemy informatyczne 118 7.2. Cykl życia systemów informatycznych - podejście klasyczne 121 7.2.1. Analiza systemowa 123 7.2.2. Projekt systemowy 124 7.2.3. Rozwój systemu informatycznego 125 7.2.4. Instalacja i testowanie 126 7.2.5. Wdrożenie 127 7.2.6. Funkcjonowanie i utrzymanie systemu 128 7.2.7. Ograniczenia podejścia cyklu życia 128 7.3. Alternatywne podejścia do planowania systemów informatycznych 129 7.3.1. Prototypowanie 129 7.3.2. Rapid Application Development 130 7.3.3. Model spiralny 132 7.3.4. Rozwój systemu informatycznego przez użytkowników 133 7.4. Problemy i porażki wdrażania systemów informatycznych 133 7.4.1. Obszary problemów 135 7.4.2. Mierniki sukcesu systemu 136 8. BEZPIECZEŃSTWO SYSTEMÓW KOMPUTEROWYCH 139 8.1. Zagrożenia i ataki na zasoby komputerowe 139 8.2. Skala zagrożeń komputerowych 153 8.3. Zarządzanie bezpieczeństwem informacji 155 8.3.1. Bezpieczeństwo informacji i jego elementy 155 8.3.2. Standardy bezpieczeństwa - The Orange Book 159 8.3.3. Analiza ryzyka 162 8.4. Działania w kierunku poprawy bezpieczeństwa 163 8.5. Testy penetracyjne 172 LITERATURA 175

ISBN:
Autor: Kijewska Anna
Oprawa: broszura
Rok wydania: 2005
Format: B-5
Stron: 176

Zapisz się do Newslettera
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl