Autor: Gołębiowski Barbara Jankowska Lidia Danik Marlena Dzikowska Marian Gorynia Małgorzata Stefani Tomasz
Wydawca: Difin
Oprawa: Miękka
Liczba stron: 364
Rok wydania: 2021
Język wydania: polski
Coraz silniejsza pozycja przedsiębiorstw międzynarodowych(PM)w gospodarce globalnej powoduje m.in. rozwój badań nad ich filiami zagranicznymi (FZ) postrzeganymi jako podmioty współkształtujące strategie PM, m.in. dzięki ich zdolności do tworzenia/pozyskiwania unikatowej wiedzy i wprowadzania innowacji. Jeden z nowych nurtów badań dotyczy znaczenia więzi FZ z partnerami w korporacyjnej sieci PM oraz z niezależnymi partnerami dla sprawności innowacyjnej i – szerzej – pozycji filii w PM.
Książka wpisuje się w ten nowy nurt badań, prowadzonych dotąd głównie w gospodarkach wysokorozwiniętych. Szczególną uwagę zwrócono na wpływ potencjału zasobowego filii oraz ich relacji podmiotami w sieci PM i z niezależnymi partnerami w kraju goszczącym na sprawność innowacyjną filii oraz ich pozycje w strukturze sieciowej PM. Istotne było zbadanie znaczenia więzi filii z firmą-matką, ustalenie, na ile FZ działające w Polsce są zakorzenione na tym rynku, na ile ich relacje z partnerami krajowymi stymulują transfer wiedzy i innowacje zarówno w FZ, jak i w krajowych firmach partnerskich w kontekście niskiej wciąż zdolności innowacyjnej Polski jako kraju goszczącego ZIB.
Monografia wnosi wkład do dyskusji na temat różnych ról filii w tworzeniu strategii innowacyjnych PM w zależności od sprawności innowacyjnej filii, ich siły wpływu na decyzje strategiczne podejmowane przez władze PM i zależnie od kontekstu kraju goszczącego. Analizując determinanty decyzji PM o kierunkach i trwałości rozwoju FZ utworzonych w Polsce, autorzy wskazują na duże znaczenie filii PM w polskim przemyśle przetwórczym, ich wysoki udział w eksporcie innowacyjnych produktów. Wskazują także na zagrożenie trwałości wielu zagranicznych inwestycji bezpośrednich w przypadku zbyt niskiej innowacyjności partnerów w kraju goszczącym (i jego niskiej zdolności innowacyjnej).
Niniejsza monografia może być użyteczna dla menedżerów filii zagranicznych oraz ich partnerów w kraju goszczącym filie. Zastosowane w projekcie badawczym podejście do analizy czynników determinujących pozycje filii zagranicznych może być także wykorzystane przez polskie firmy – w ich strategiach internacjonalizacji. Wyniki badań mogą być przydatne także dla polityków gospodarczych, studentów kierunków ekonomicznych i z obszaru nauk o zarządzaniu oraz uczestników studiów MBA.
Zapisz się do Newslettera
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Pliki cookies i pokrewne im technologie umożliwiają poprawne działanie strony i pomagają nam dostosować ofertę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować wykorzystanie przez nas wszystkich tych plików i przejść do sklepu lub dostosować użycie plików do swoich preferencji, wybierając opcję "Dostosuj zgody".
W tym miejscu możesz określić swoje preferencje w zakresie wykorzystywania przez nas plików cookies.
Te pliki są niezbędne do działania naszej strony internetowej, dlatego też nie możesz ich wyłączyć.
Te pliki umożliwiają Ci korzystanie z pozostałych funkcji strony internetowej (innych niż niezbędne do jej działania). Ich włączenie da Ci dostęp do pełnej funkcjonalności strony.
Te pliki pozwalają nam na dokonanie analiz dotyczących naszego sklepu internetowego, co może przyczynić się do jego lepszego funkcjonowania i dostosowania do potrzeb Użytkowników.
Te pliki wykorzystywane są przez dostawcę oprogramowania, w ramach którego działa nasz sklep. Nie są one łączone z innymi danymi wprowadzanymi przez Ciebie w sklepie. Celem zbierania tych plików jest dokonywanie analiz, które przyczynią się do rozwoju oprogramowania. Więcej na ten temat przeczytasz w Polityce plików cookies Shoper.
Dzięki tym plikom możemy prowadzić działania marketingowe.