Vademecum poziomego oznakowania dróg
W serii „S” Studia i Materiały (zesz. 76), wydawanej przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów, została opublikowana monografia Zenona Szczepaniaka pt. „Vademecum poziomego oznakowania dróg”.
Przedmiotem Vademecum są zagadnienia związane z materiałami, ich właściwościami, zastosowaniami w drogownictwie, normalizacją, a przede wszystkim – metodami badań poszczególnych właściwości zarówno materiałów, jak i wykonanych nimi oznakowań.
W rozdziale 3 Vademecum przedstawiono podstawowe wiadomości na temat farb, mas chemoutwardzalnych i termoplastycznych, taśm, kulek szklanych i punktowych elementów optycznych z uwzględnieniem podziału na materiały cienkowarstwowe, średniowarstwowe, grubowarstwowe i prefabrykowane.
W rozdziale 4 Vademecum przedstawiono stan normalizacji w zakresie klasyfikacji i badania materiałów oraz wykonanych nimi oznakowań poziomych dróg. Zamieszczono aktualne zestawienia norm europejskich i norm krajowych z omówieniem stanu normalizacji i zakresu norm zharmonizowanych.
W rozdziale 5 omówiono właściwości i wymagania odnośnie materiałów do poziomego oznakowania dróg zawartych w kilkudziesięciu normach i specyfikacjach technicznych. Podano odnośniki do wszystkich wymienionych metod badań.
Rozdział 6 to zestawienie wymagań i metod badań własności funkcjonalnych wykonanych poziomych oznakowań dróg. Opisano tu także zasady wyboru materiału do poziomego oznakowania dróg.
W rozdziałach 7.1–7.11 Vademecum opisano szczegółowo metody pobierania i przygotowywania próbek oraz 10 metod badań składu farb, mas chemoutwardzalnych i termoplastycznych oraz materiałów prefabrykowanych, zgodnie z aktualnymi normami.
W kolejnych rozdziałach 8.1–8.11 znajduje się 11 opisów metod badania właściwości fizycznych materiałów do poziomego oznakowania dróg.
W rozdziałach 9.1–9.8 opisano 8 metod badań właściwości wykonanych poziomych oznakowań.
W rozdziale 10 Vademecum opisano szczegółowo 12 metod oznaczania właściwości kulek szklanych i kruszyw antypoślizgowych metodami znormalizowanymi.
Monografia jest przeznaczona szczególnie dla pracowników laboratoriów badawczych i zakładowych drogownictwa, dla administracji drogowej, dla prowadzących i nadzorujących budownictwo drogowe, a także dla studentów wyższych uczelni technicznych.
Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 3 dni
Bariery ochronne drogowe i mostowe - wymagania, zasady stosowania i badania
ezpieczeństwo ruchu drogowego w znacznym stopniu zależy od wyposażenia drogi. Bariery drogowe i mostowe są istotnym elementem wyposażenia dróg decydującym o bezpieczeństwie użytkowników drogi.
Przedmiotem monografii są zagadnienia związane z barierami ochronnymi drogowymi i mostowymi, a w szczególności wymagania dotyczące barier drogowych i mostowych, sposoby ich badania oraz kryteria oceny. Zebrane zagadnienia zaprezentowano w rozdziałach:
1. Historia barier.
2. Przyjęta terminologia zastosowanych w monografii pojęć i określeń.
3. Zasady stosowania barier drogowych oraz wyboru ich poziomu powstrzymywania.
4. Badania barier drogowych i mostowych.
Monografia przeznaczona jest dla osób zajmujących się projektowaniem, stosowaniem i eksploatacją drogowych i mostowych barier ochronnych oraz studentów wyższych uczelni na kierunkach mechanicznych i budownictwa.
Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 4 dni
CHARAKTERYSTYKA WŁAŚCIWOŚCI I ZASTOSOWANIE BETONU ASFALTOWEGO O WYSOKIM MODULE SZTYWNOŚCI W KONSTRUKCJACH NAWIERZCHNI DROGOWYCH
Autor: dr inż. Wojciech Bańkowski
seria: Studia i materiały - zeszyt 81
wyd.: IBDIM , 2019 r
Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 3 dni
EFEKTYWNOŚĆ PRZEJŚĆ DLA ZWIERZĄT NA DROGACH PUBLICZNYCH W POLSCE
Autor: praca zbiorowa pod kierunkiem prof. Janusza Rymszy
seria: studia i materiały - zeszyt 84
wyd.: IBDIM, 2019 r
Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 3 dni
Inteligentne systemy parkingowe w UE - podstawy, funkcjonowanie i zastosowanie
ISBN: 978-83-89252-48-7
format: B5 oprawa: miękka Rok wydania: 2021 |
|
Przedmiotem rozważań w niniejszej monografii są inteligentne systemy parkingowe, ich funkcjonowanie, zastosowanie oraz przepisy prawne regulujące ich lokalizację oraz pracę.
Opracowanie ma charakter przeglądowy i w sposób uporządkowany prezentuje całość zagadnienia zarówno w kontekście parkingów przeznaczonych dla samochodów osobowych, jak i specjalizowanych parkingach dla pojazdów ciężarowych.
Pierwsza część monografii zawiera krótki opis rodzajów systemów parkingowych.
W drugiej części przedstawione są warunki prawne instalowania inteligentnych systemów parkingowych na terenie UE.
Trzecia część zawiera zasady działania inteligentnych systemów parkingowych wraz z podziałem na systemy dedykowane bezpośrednio dla samochodów osobowych oraz ciężarowych.
W kolejnych dwóch częściach przedstawiono zasady weryfikacji jakości działania oraz certyfikacji systemów parkingowych.
Ostatnia część opracowania prezentuje przykładu testów kwalifikacyjnych jakie są przeprowadzane dla parkingów inteligentnych w różnych krajach Unii Europejskiej.
SPIS TREŚCI
Streszczenie/Abstract
1. RODZAJE INTELIGENTNYCH SYSTEMÓW PARKINGOWYCH
2. WARUNKI PRAWNE INSTALOWANIA INTELIGENTNYCH SYSTEMÓW PARKINGOWYCH NA TERENIE UE
3. ZASADY DZIAŁANIA INTELIGENTNYCH SYSTEMÓW PARKINGOWYCH
3.1. Systemy przeznaczone dla samochodów osobowych
3.2. Przykłady inteligentnych systemów parkingowych dla samochodów ciężarowych
3.3. Systemy mieszane
4. WERYFIKACJA JAKOŚCI DZIAŁANIA SYSTEMÓW PARKINGOWYCH
4.1. Określanie liczby pojazdów znajdujących się na parkingu
4.2. Określanie zajętości parkingu
4.3. Bilansowanie miejsc parkingowych
4.4. Dokładność detekcji i klasyfikacji pojazdów
4.5. Jednorodność klasyfikacji pojazdów
4.6. Stabilność i dokładność wyznaczania parametrów
zajętości parkingu
4.7. Prawidłowość funkcjonowania systemu w sytuacjach nietypowych
5. PROCEDURA CERTYFIKACJI SYSTEMÓW PARKINGOWYCH
5.1. Wymagania
5.2. Procedura bilansowania
5.3. Bezpieczeństwo parkingów
6. PRZYKŁADY TESTÓW KWALIFIKACYJNYCH SYSTEMÓW PARKINGOWYCH
7. PODSUMOWANIE
8. BIBLIOGRAFIA
Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 3 dni
Inwestycje drogowe w świetle działalności przedsiębiorstw transportu drogowego towarów
Przedmiot rozważań niniejszej monografii stanowią inwestycje drogowe rozpatrywane z perspektywy dynamicznie rozwijającego się rynku usług transportu drogowego towarów, opatrzonego akronimem „TDT”.
Niewątpliwie, aby mógł się rozwijać transport drogowy towarów potrzebna jest infrastruktura, dzięki której realizacja przewozów będzie mogła odbywać się zgodnie z oczekiwaniami współczesnego rynku. Istotne jest przy tym, że kluczowe kierunki i ciągi komunikacyjne wchodzące w skład sieci drogowej obsługują nie tylko ruch regionalny i krajowy, ale także ruch tranzytowy o priorytetowym znaczeniu dla transportu międzynarodowego. Niestety, rozwojowi transportu drogowego, który obserwowany jest nieprzerwanie od czasu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, nie towarzyszy proporcjonalny rozwój infrastruktury drogowej. Mimo że od wielu lat sukcesywnie przybywa dróg ekspresowych i autostrad budujących możliwości transportowe tych korytarzy, w dalszym ciągu istnieje pilna potrzeba intensyfikacji połączeń drogowych w obszarach o dużym natężeniu przepływów towarowych, zarówno w ramach sieci bazowej, jak i sieci kompleksowej.
Monografia zawiera wstęp, trzy rozdziały oraz zakończenie. Dwa pierwsze rozdziały stanowią teoretyczne ujęcie problemu z analizą efektów inwestycji drogowych oraz rolą przedsiębiorstw TDT w zaspokajaniu popytu transportowego. W rozdziale trzecim, empirycznym, zaprezentowano wyniki badań bezpośrednich. Poszukując powiązań inwestycji drogowych z działalnością przedsiębiorstw TDT w badaniach własnych, skupiono się na: ocenie stanu infrastruktury drogowej z uwzględnieniem poszczególnych kategorii dróg oraz zastosowanych rozwiązań projektowych, wpływie infrastruktury na działania podejmowane przez przewoźników w ramach świadczonych usług, a także na identyfikacji i ocenie barier rozwojowych tkwiących w infrastrukturze drogowej. Osobny problem badawczy stanowiły zagadnienia związane z wpływem pandemii koronawirusa na obecną oraz przyszłą sytuację badanego sektora. Monografię zamyka podsumowanie zawierające najważniejsze wnioski.
Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 5 dni
Modelowanie wysadzinowości gruntów, mieszanek spoiw popiołowo-cementowych do ich stabilizacji i ulepszania oraz kompozytów gruntowo-spoiwowych
Monografia składa się z sześciu rozdziałów oraz bibliografii.
W pierwszym rozdziale przedstawiono ogólnie schemat uszkodzeń nawierzchni drogowych, wpływ wysadzin mrozowych na te uszkodzenia, sformułowano cel naukowy oraz podano zakres monografii.
W rozdziale drugim omówiono kapilarność i wysadzinowość w układzie droga-podłoże gruntowe, w tym badania własne przedstawiające oryginalne wyniki analizy wieloparametrowej i modele regresji wielokrotnej do prognozowania wysadzinowości z wynikami obliczeń.
W rozdziale trzecim przedstawiono zasady i rezultaty modelowania statystycznego właściwości fizyczno-mechanicznych mieszanek spoiw popiołowo-cementowych. Podano związki pomiędzy składowymi naprężenia i komponentami struktury tych spoiw. Pokazano rezultaty analizy statystycznej wyników badań doświadczalnych z wykorzystaniem funkcji „spline”.
Rozdział czwarty prezentuje zasady i procedury projektowania kompozytów gruntowo-spoiwowych. Pokazano w nim związki pomiędzy naprężeniem ściskającym a składnikami tych kompozytów. Wyniki badań doświadczalnych opracowano metodami zaawansowanej analizy statystycznej.
W rozdziale piątym pracy przedstawiono podsumowanie wyników badań, a w szóstym kierunki dalszych badań.
Pracę zamyka bibliografia zawierająca listę publikacji naukowych, wykaz norm oraz załączniki zapisane na pendrivie.
Wyd.: IBDiM 2020
format: b5
oprawa: miękka
stron: 109
Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 3 dni
Piękno Mostów / Beauty of Bridges
Autor: Grażyna i Marek Łagodowie
Wydawnictwo: IBDiM. Branżowy Ośrodek Informacji Naukowej, Technicznej i Ekonomicznej Drogownictwa
296 stron
Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 3 dni
Pożary Mostów - Henryk Zobel, Agnieszka Golubińska· 2000
Strony: 73
Autorzy: Henryk Zobel, Agnieszka Golubińska
ISSN: 0239-8575
1. Wstęp
2. Zniszczenia Mostów spowodowane pożarami
2.1 Uwagi wprowadzające i sposób opisu pożaru
2.2 Wykaz opisanych pożarów mostów
2.3 Opisy pożarów
3. Klasyfikacja pożarów obiektów mostowych
3.1 Kryteria klasyfikacji
3.2 Przyczyny pożarów
3.3 Okres "życia" kosntrukcji
3.4 Źródło ognia
3.5 Tworzywo mostu
3.6 Rodzaj konstrukcji mostu
3.7 Przeznaczenie mostu
4. Właściwości stali w podwyższonej temepraturze
4.1 Uwagi ogólne
4.2 Właściwości termo-mechaniczne stali
4.3 Badania stali z mostów po pożarze
4.4 Podsumowanie wyników badań
5. Zabezpieczenia przeciwpożarowe obiektów mostowych
5.1 Przepisy obowiązujące w Polsce
5.2 Przepisy zagraniczne
5.3 Propozycje zmian w przepisach polskich
6. Naprawa mostów po pożarze
6.1 Rodzaje uszkodzeń
6.2 Ocena uszkodzeń
6.3 Metody naprawy
6.4 Usuwanie deformacji "na zimno"
6.5 Usuwanie deformacji przez nagrzewanie
6.6 Kryteria doboru metody naprawy w zależności od rodzaju uszkodzenia
7. Podsumowanie
Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 3 dni
Proaktywna strategia zarządzania elementami infrastruktury drogowej
Autor: prof. IBDiM dr hab. inż. Adam Zofka
wyd.: IBDIM, 2019 r
seria: Studia i materiały zeszyt - 82
Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 3 dni
Procedury badań do projektowania składu i kontroli mieszanek mineralno-asfaltowych
Strony: 102
Autorzy: Zespół Janusza Zawadzkiego
ISSN 1231-0638
Arkusz 01 - Postanowienia ogólne
Arkusz 02 - Określenia
Arkusz 03 - Pobieranie próbek
Arkusz 04 - Oznaczanie gęstości objętościowej mieszanki mineralno-asfaltowej
Arkusz 05 - Oznaczanie gęstości strukturalnej zagęszczonej mieszanki mineralno-asfaltowej
Arkusz 06 - Oznaczanie gęstości kruszywa i mieszanki mineralnej
Arkusz 07 - Oznaczanie gęstości objętościowej kruszywa i mieszanki mineralnej
Arkusz 08 - Oznaczanie wskaźnika zagęszczenia warstwy asfaltowej
Arkusz 09 - Oznaczanie wolnej przestrzeni
Arkusz 10 - Oznaczanie przestrzeni wypełnionej asfaltem
Arkusz 11 - Oznaczanie stabilności i odkształcenia metodą marshalla
Arkusz 12 - Oznaczanie Nasiąkliwości
Arkusz 13 - Oznaczanie penetracji asfaltu lanego
Arkusz 14 - Oznaczanie zawartości asfaltu z zastosowaniem aparatu soxhleta
Arkusz 15 - Oznaczanie zawartości asfaltu z zastosowaniem wirówki ekstrakcyjnej
Arkusz 16 - Oznaczanie modułu sztywności pełzania pod obciążeniem statycznym
Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 3 dni
Ściany szczelinowe i barety - konstrukcje i zastosowania
Ściany szczelinowe są obecnie najbardziej rozpowszechnionym rodzajem obudów głębokich wykopów oraz tuneli budowanych metodą odkrywkową. Barety i fundamenty ze ścian o ogromnej nośności i sztywności umożliwiają posadowienia nieosiągalne innymi technikami.
Od książki K. Grzegorzewicza z 1975 r. nie ukazała się w kraju żadna obszerna praca na ten temat.
W monografii przedstawiono historię wdrażania ścian szczelinowych w świecie i w Polsce, informacje o konstrukcjach ze ścian, technologii ich wykonywania, cieczach stabilizujących (bentonitowych, polimerowych i twardniejących), głębieniu i formowaniu, konstruowaniu zbrojenia i elementów ścian. Podano klasyfikację wymagań szczelności ścian i zapewniające ją rozwiązania konstrukcji. Obszernie opisano rozwiązania obudów ze ścian oraz metody głębienia wykopów, z zabezpieczaniem ich kotwami gruntowymi, rozporami i zastrzałami, stropami konstrukcji itp., odwodnienia i uszczelnianie wykopów oraz wpływ na budowle i instalacje w ich otoczeniu. Opisano specyfikę konstrukcji oporowych ze ścian na otwartej przestrzeni, narażonych na wpływy atmosferyczne.
Omówiono barety jako fundamenty i posadowienia słupów pomocniczych podpierających stropy, a także badania statyczne nośności i przemieszczeń baret. Przedstawiono prowadzenie robót związanych z wykonaniem ścian i wykopów oraz ich monitorowanie.
Obszerną część pracy stanowią przykłady zastosowań ścian i baret, m.in. w niecodziennych obiektach jak dworzec Nowa Łódź Fabryczna, rekordowy wieżowiec Varso czy inne wieżowce oraz posadowienia mostów i estakad. Pouczające są przykłady niepowodzeń: awarii i problemów wykonawczych, a także nieracjonalnych rozwiązań. Uzupełniają je wskazówki z doświadczeń i porady praktyczne, ostrzeżenia i komentarze.
Praca zawiera zestawienie norm oraz obszerne piśmiennictwo i skorowidz rzeczowy.
Monografia, w połączeniu ze zaktualizowanymi wytycznymi "Warunki techniczne wykonywania i odbioru ścian szczelinowych i baret", stanowi kompendium praktycznej wiedzy z tej specyficznej dziedziny fundamentowania. Będzie ona przydatna dla inwestorów i projektantów obiektów oraz wykonawców i nadzoru.
Autorzy: mgr inż. Krzysztof Grzegorzewicz, dr inż. Bolesław Kłosiński, mgr inż. Piotr Rychlewski, inż. Łukasz Górecki
Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 3 dni
Vademecum projektowania, budowy i utrzymania asfaltowych dróg dla rowerów
W Vademecum zaprezentowano szereg zagadnień związanych z infrastrukturą rowerową. Na początku przedstawiono kwestie związane z transportem rowerowym i warunkami jego rozwoju, omówiono specyfikę roweru jako pojazdu, bezpieczeństwo i oczekiwania użytkowników. Zasadniczą część poradnika poświęcono nawierzchniom asfaltowym na drogach dla rowerów oraz dla rowerów i pieszych. Przybliżono zalety ich stosowania oraz omówiono zagadnienia związane z doborem materiałów, mieszanek, projektowaniem konstrukcji, technologią wykonania i utrzymaniem dróg dla rowerów. W kolejnych rozdziałach przedstawiono ogólne zasady planowania, projektowania i oznakowania dróg i tras dla rowerów.
Vademecum zostało opracowane w oparciu o najnowszą wiedzę inżynierską i praktyczną oraz doświadczenie, w zgodzie z aktualnymi przepisami technicznymi. Dzięki przystępnej i przejrzystej formie będzie ono podręcznikiem pierwszego wyboru dla inwestorów, projektantów, wykonawców i użytkowników dróg rowerowych.
seria "S" Studia i Materiały, zesz. 95
autor: Wojciech Bańkowski
oprawa: miękka
wyd: 2022
str:135
Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 3 dni
Wytyczne stosowania materiałów kompozytowych FRP w mostach dla pieszych i rowerzystów
Wytyczne stanowią kompendium aktualnej wiedzy na temat stosowania kompozytów w mostach dla pieszych i rowerzystów oraz mogą być stosowane zarówno do obiektów wykonanych z FRP (polimer zbrojony włóknem – Fibre Reinforced Polymer), jak i rozwiązań hybrydowych, np. stal-kompozyt czy beton-kompozyt. Wytyczne powinny być stosowane do czasu opracowania eurokodów dotyczących kompozytów.
Ułatwieniem dla projektantów powinny być także Specyfikacje techniczne elementów z kompozytu FRP zamieszczone w Załączniku do wytycznych.
Autorzy: dr inż. Krzysztof Wąchalski, dr inż. Mariusz Urbański, prof. IBDiM
Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 3 dni
ZASTOSOWANIE MIKROFAL PODCZAS WYKONYWANIA I NAPRAWY NAWIERZCHNI ASFALTOWEJ
Autor: dr inż. Maciej Maliszewski
seria: studia i materiały - zeszyt 85
wyd.: IBDIM, 2020
Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 3 dni