
Nawierzchnie bitumiczne i betonowe w budownictwie drogowym. Projektowanie dróg

Dostępność: duża ilość
Wysyłka w: 48 godzin
Analiza drgań nawierzchni i podtorza pod wpływem obciążeń ruchomych z dużymi prędkościami.

Spis treści
1. Wstęp / 7
2. Modele podłoża odkształcalnego / 9
3. Modele obciążeń ruchomych / 21
4. Wpływ sił poziomych na drgania nawierzchni kolejowej / 27
4.1. Belka nieskończenie długa obciążona siłą poziomą poruszającą się ze stałą prędkością / 28
4.2. Drgania podłużne belki mostowej pod wpływem ruchomej siły poziomej / 33
4.2.1. Zagadnienie własne belki sprężystej / 33
4.2.2. Podłużne drgania swobodne belki sprężystej / 34
4.2.3. Drgania belki sprężystej wymuszone ruchomą siłą poziomą / 36
4.2.4. Drgania belki obciążonej ruchomą siłą poziomą z uwzględnieniem tłumienia wiskotycznego / 37
4.2.5. Drgania belki pod wpływem poziomego, ruchomego obciążenia inercyjnego / 38
4.2.6. Drgania belki obciążonej ruchomą inercyjną siłą poziomą z uwzględnieniem tłumienia wiskotycznego / 40
5. Wpływ bezwładności taboru, nawierzchni kolejowej i podłoża na ich stateczność i prędkości krytyczne pociągów poruszających się z dużymi prędkościami / 42
5.1. Duże siły osiowe w belkach modelujących nawierzchnię kolejową / 42
5.1.1. Stateczność toru kolejowego według Timoshenki / 42
5.1.2. Model Newlanda uwzględniający masę nieskończenie długiego pociągu / 44
5.1.3. Model toru kolejowego na podłożu inercyjnym pod obciążeniem masowym / 45
6. Wpływ dużych sił osiowych na drgania niejednorodnej belki na trójparametrowym podłożu inercyjnym / 51
6.1. Drgania belki z dużą siłą osiową wymuszone ruchomym obciążeniem skupionym / 51
6.2. Drgania belki z dużą siłą osiową wymuszone półnieskończonym obciążeniem ciągłym / 54
6.3. Drgania belki z dużą siłą osiową wymuszone obciążeniem ciągłym o skończonej długości / 57
7. Wpływ zmienności masy i parametrów mechanicznych nawierzchni kolejowej na jej drgania poddziałaniem obciążenia ruchomego / 61
7.1. Zastosowanie podejścia falowego do analizy drgań toru kolejowego modelowanego nieskończenie długą belką na podłożu sprężystym / 61
7.2. Nawierzchnia o skokowo zmiennej masie i podparciu modelowana belką nieskończenie długą na podłożu sprężystym obciążona ruchomą siłą / 74
7.3. Wpływ dużych sił osiowych na drgania belki na dwuparametrowym podłożu Pasternaka o stałych współczynnikach / 80
7.4. Wpływ dużych sił osiowych na drgania belki na dwuparametrowym podłożu Pasternaka o zmiennych współczynnikach / 83
8. Nawierzchnia kolejowa na belce mostowej modelowana niejednorodną belką Timoshenki obciążoną ruchomą siłą / 85
8.1. Zagadnienie własne belki Timoshenki / 86
8.2. Drgania belki Timoshenki na podłożu Własowa wymuszone ruchomą siłą / 89
8.3. Drgania tłumione belki Timoshenki / 93
8.4. Analiza ugięć belki Timoshenki / 95
8.5. Prędkości krytyczne / 97
8.6. Drgania tłumione w belce Timoshenki / 98
9. Nawierzchnia kolejowa bezpodsypkowa / 101
9.1. Nawierzchnia modelowana niejednorodną płytą Kirchhoffa na podłożu inercyjnym Własowa obciążoną ruchomą siłą skupioną / 102
9.2. Zastosowanie metody elementów skończonych do analizy drgań płyty na podłożu / 109
10. Wpływ ostrych nierówności nawierzchni sztywnej na zmianę prędkości sztywnego koła / 115
10.1. Uderzenie sztywnego krążka w sztywny próg / 115
10.2. Przejazd sztywnego krążka przez podwójną nierówność / 116
11. Współczynniki dynamiczne w przypadku obciążeń ruchomych / 119
11.1. Drgania tłumione belki na podłożu Kelvina-Voigta wymuszone ruchomą siłą / 121
11.2. Współczynniki dynamiczne w belce Bernoulliego-Eulera na podłożu Kelvina-Voigta obciążonej ruchomą siłą / 125
11.3. Współczynniki dynamiczne w przypadku belki Timoshenki na inercyjnej warstwie Własowa obciążonej ruchomą siłą / 128
12. Podsumowanie / 132
Bibliografia / 134
Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 3 dni
Bariery ochronne drogowe i mostowe - wymagania, zasady stosowania i badania

ezpieczeństwo ruchu drogowego w znacznym stopniu zależy od wyposażenia drogi. Bariery drogowe i mostowe są istotnym elementem wyposażenia dróg decydującym o bezpieczeństwie użytkowników drogi.
Przedmiotem monografii są zagadnienia związane z barierami ochronnymi drogowymi i mostowymi, a w szczególności wymagania dotyczące barier drogowych i mostowych, sposoby ich badania oraz kryteria oceny. Zebrane zagadnienia zaprezentowano w rozdziałach:
1. Historia barier.
2. Przyjęta terminologia zastosowanych w monografii pojęć i określeń.
3. Zasady stosowania barier drogowych oraz wyboru ich poziomu powstrzymywania.
4. Badania barier drogowych i mostowych.
Monografia przeznaczona jest dla osób zajmujących się projektowaniem, stosowaniem i eksploatacją drogowych i mostowych barier ochronnych oraz studentów wyższych uczelni na kierunkach mechanicznych i budownictwa.
Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 3 dni
Belkowe mosty betonowe budowane metodami wspornikowymi

Metodę betonowania wspornikowego zastosował po raz pierwszy, w roku 1930, brazylijski inżynier Emilio H. Baumgart podczas budowy żelbetowego mostu nad Rio de Peixe. Intensywny rozwój tej metody nastąpił w Europie po II wojnie światowej.
Pierwsze zastosowanie montażu wspornikowego segmentów betonowych miało miejsce podczas budowy mostu Choisy-le-Roi pod Paryżem w roku 1965. Pierwsze polskie zastosowanie tej nowatorskiej technologii było dziełem Maksymiliana Wolfa i Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku.
W latach dziewięćdziesiątych XX wieku w Polsce mosty z betonu sprężonego wznoszone metodą betonowania wspornikowego stały się konkurencyjne w stosunku do konstrukcji stalowych i zaczęły być szeroko stosowane. Zakład Mostów Politechniki Wrocławskiej współpracował przy projektowaniu i budowie mostu autostradowego przez Wisłę w Toruniu (1998), przez Odrę w Opolu (1999) i przez Wełtawę w ciągu autostrady D8 w Czechach (1996) oraz przy niektórych późniejszych realizacjach. Zdobyte doświadczenia zawarto w niniejszej pracy, która może stanowić pomoc dla studentów i inżynierów pragnących pogłębić swoją wiedzę dotyczącą projektowania i budowy mostów metodami wspornikowymi.
Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 48 godzin
BEZPIECZNE I TRWAŁE NAWIERZCHNIE DRÓG ROWEROWYCH

Autor: praca zbiorowa pod kierunkiem Barbary Rymszy
seria: studia i materiały - zeszyt 86
wyd.: IBDIM, 2020
Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 48 godzin
Budowa dróg - podstawy projektowania

ISBN 9788377980019
Oprawa: miękka,
Format: 17x24 cm,
Stron: 332,
Wydanie IV 2020 r.
Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 3 dni
CHARAKTERYSTYKA WŁAŚCIWOŚCI I ZASTOSOWANIE BETONU ASFALTOWEGO O WYSOKIM MODULE SZTYWNOŚCI W KONSTRUKCJACH NAWIERZCHNI DROGOWYCH

Autor: dr inż. Wojciech Bańkowski
seria: Studia i materiały - zeszyt 81
wyd.: IBDIM , 2019 r
Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 3 dni
D-01.03.05 Przebudowa podziemnych linii wodociągowych przy przebudowie i budowie dróg

Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 3 dni
D-07.02.03a Odnawianie farbą słupków do znaków drogowych

Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 3 dni
Diagnostyka i utrzymanie obiektów mostowych

Autor: | Praca Zbiorowa |
Rok wydania: | 2024 |
Format: | B5 |
ISBN: | 978-83-7125-303-4 |
Liczba stron: | 634 |
Okładka: | miękka |
Tytuł ten podsumowuje seminarium Naukowo-Techniczne, które odbyło się we Wrocławiu w dniach 21-22 listopada 2024 roku, organizowane przez Katedrę Dróg, Mostów, Kolei i Lotnisk Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej.
Wstęp:
W Europie i w Polsce znaczna część obiektów mostowych (drogowych i kolejowych) jest eksploatowana od kilkudziesięciu lat. Na liniach kolejowych istnieją i dalej są eksploatowane obiekty liczące nawet 178 lat.
Jest rzeczą naturalną, że eksploatowane od wielu lat obiekty uległy licznym uszkodzeniom i zestarzały się funkcjonalnie. Wiele z nich (szczególnie obiektów kolejowych) nie spełnia aktualnych wymagań i stanowią one przeszkodę w eksploatacji ciągów komunikacyjnych.
Utrzymanie istniejącej infrastruktury jest więc problemem ważnym dla prawidłowego funkcjonowania kraju, pochłaniającym znaczne koszty i absorbującym potencjał kadry inżynierskiej i naukowej.
Z tych powodów tegoroczne Wrocławskie Dni Mostowe poświęciliśmy zagadnieniom utrzymania mostów takim jak:
– sprawność funkcjonujących systemów utrzymania obiektów drogowych i kolejowych,
– współpraca z konserwatorami zabytków obejmująca sposoby utrwalenia dorobku
historycznego inżynierii mostowej,
– nowoczesne metody diagnostyki,
– metody napraw i modernizacji,
– nowe materiały i technologie stosowane do napraw,
W tym miejscu pragnę, w imieniu Komitetu Organizacyjnego, podziękować Autorom za przygotowanie referatów, Komitetowi Programowemu za merytoryczną ocenę zgłoszonych prac oraz Sponsorom za wsparcie finansowe, a Uczestnikom wydarzenia życzę wyniesienia z obrad wiedzy przydatnej dla przyszłych wyzwań zawodowych w obszarze inżynierii mostowej.
W książce zawarto ponad 40 prac związane z omawianymi zagadnieniami.
Lista artykułów
Wrocławskie Dni Mostowe:
- Mosty podwieszone i wiszące
- Technologiczne aspekty w projektowaniu i budowie mostów betonowych
- Kładki dla pieszych - architektura, projektowanie, realizacja, badania
- Mosty Stalowe. Projektowanie, technologie budowy, badania, utrzymanie
- Obiekty mostowe na autostradach i drogach ekspresowych
- Prefabrykacja w budownictwie
- Aktualne realizacje mostowe
- Trwałość obiektów mostowych
- Obiekty mostowe w infrastrukturze miejskiej
- Współczesne technologie budowy mostów
- Mosty łukowe - dzieła kultury. Projektowanie, budowa, utrzymanie
- Duże mosty wieloprzęsłowe
- Mosty. Przemiany w projektowaniu i technologiach budowy
- Mosty hybrydowe
- Mosty a środowisko
- Bezpieczeństwo budowli mostowych
- Wyzwania współczesnego mostownictwa
- Obiekty kolejowe
- Diagnostyka i utrzymanie obiektów mostowych
Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 3 dni
DŁUGOTRWAŁE BADANIA NAWIERZCHNI DROGOWEJ NA ODCINKU DOŚWIADCZALNYM W POZNANIU

AUTOR |
SZTUKIEWICZ R. |
---|---|
ISBN |
978-83-7775-654-6 |
LICZBA STRON |
274 |
ROK WYDANIA |
2022 |
WYDAWCA |
WYDAWNICTWO POLITECHNIKI POZNAŃSKIEJ |
Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 3 dni
Drogi leśne na podbudowie drewna

Spis treści
Wstęp ....................................................................................................................................... 5
1. Drogi drewniane – rys historyczny ....................................................................................... 7
2. Konstrukcja nawierzchni dróg leśnych ............................................................................... 13
2.1. Warstwy konstrukcyjne nawierzchni i podłoża drogowego ............................................. 13
2.2. Czynniki wpływające na konstrukcję nawierzchni dróg leśnych .................................... 15
2.3. Metody wzmocnienia słabonośnych podłoży drogowych .................................................. 16
2.4. Charakterystyka stosowanych konstrukcji nawierzchni na drogach leśnych ............ 20
2.5. Konstrukcje nawierzchni dróg leśnych na słabonośnym podłożu .................................. 22
2.5.1. Przykładowe konstrukcje z wykorzystaniem geosyntetyków .................................. 22
2.5.2. Konstrukcje nawierzchni dróg leśnych na podbudowie z drewna ......................... 26
2.6. Uszkodzenia dróg leśnych występujące na słabonośnych podłożach drogowych ...... 29
2.7. Badania konstrukcji dróg leśnych w literaturze ..................................................................... 30
3. Właściwości drewna jako materiału do budowy dróg .................................................................. 33
3.1. Naturalna trwałość drewna ...................................................................................................... 33
3.2. Związki korelacyjne wybranych cech drewna ......................................................................... 35
4. Cel i zakres pracy ....................................................................................................................... 39
5. Metodyka badań ......................................................................................................................... 41
5.1. Zdefiniowanie i wybór parametrów do oceny elementów konstrukcyjnych
dróg leśnych .................................................................................................................................. 41
5.2. Ustalenie kryteriów wyboru odcinków próbnych do badań terenowych
na drogach leśnych ..................................................................................................................... 42
5.3. Określenie konstrukcji nawierzchni i podłoża drogowego
na odcinkach próbnych .............................................................................................................. 43
5.4. Pomiar wybranych elementów geometrycznych drogi i uszkodzeń nawierzchni
na odcinkach badawczych ......................................................................................................... 44
5.5. Analiza odkształceń nawierzchni przy określonej liczbie przejazdów
pojazdu wysokotonażowego ..................................................................................................... 44
5.6. Określenie nośności nawierzchni dróg leśnych i obciążenia ruchem ........................... 45
5.7. Oznaczenia terenowe i pozyskanie drewna do badań ......................................................... 47
5.8. Badanie właściwości drewna i ocena jego deprecjacji biologicznej .............................. 49
5.9. Analiza i prezentacja wyników pomiarów terenowych dróg ............................................ 51
4 Spis treści
6. Wyniki i ich analiza ....................................................................................................................................... 53
6.1. Występowanie dróg leśnych na podbudowie z wałków drewnianych ......................... 53
6.2. Opis odcinków badawczych ............................................................................................................. 56
6.2.1. Charakterystyka ogólna odcinków badawczych .............................................................. 56
6.2.2. Odcinki badawcze w Nadleśnictwie Koło ............................................................................ 58
6.2.3. Odcinek badawczy w Nadleśnictwie Olsztyn .................................................................... 61
6.2.4. Odcinek badawczy w Nadleśnictwie Stuposiany ............................................................. 62
6.2.5. Droga w Nadleśnictwie Lutowiska ......................................................................................... 63
6.2.6. Odcinki referencyjne ...................................................................................................................... 65
6.3. Budowa wzorcowych odcinków dróg wzmocnionych wałkami
w Nadleśnictwie Brzeziny ................................................................................................................. 65
6.3.1. Wybrana droga do wykonania odcinków wzorcowych ................................................ 65
6.3.2. Warunki podłoża drogowego na drodze w Nadleśnictwie Brzeziny ..................... 67
6.3.3. Konstrukcje nawierzchni na odcinkach wzorcowych ................................................... 70
6.4. Parametry drogi w przekroju poprzecznym ............................................................................. 71
6.5. Nośność podłoży drogowych ........................................................................................................... 74
6.6. Analiza odkształceń nawierzchni drogi pod obciążeniem ................................................. 76
6.6.1. Założenia dotyczące analizy i prezentacji wyników odkształceń
nawierzchni ........................................................................................................................................ 76
6.6.2. Ugięcie nawierzchni pod obciążeniem statycznym, badania płytą VSS ............... 77
6.6.3. Ugięcie nawierzchni pod obciążeniem dynamicznym,
badania belką Benkelmana ......................................................................................................... 85
6.6.4. Wyniki odkształceń nawierzchni pod obciążeniem dynamicznym
po przejeździe pojazdu wysokotonażowego ..................................................................... 88
6.7. Nośność nawierzchni i stopień zagęszczenia gruntu ............................................................ 89
6.7.1. Nośność nawierzchni – moduły odkształcenia ................................................................. 89
6.7.2. Wskaźniki odkształcenia nawierzchni .................................................................................. 91
6.8. Stabilność korpusu drogowego ....................................................................................................... 92
6.9. Wyniki badań drewna ......................................................................................................................... 94
6.9.1. Rozpoznanie rodzajów drewna i ocena wilgotności ...................................................... 94
6.9.2. Ocena stopnia degradacji drewna ........................................................................................... 95
7. Podsumowanie .................................................................................................................................... 107
8. Wnioski ................................................................................................................................................ 119
Literatura .................................................................................................................................................. 121
Summary .................................................................................................................................................. 129
Streszczenie ............................................................................................................................................. 131
Szczegóły
ISBN | 9788382371543 |
Autor | Trzciński Grzegorz,Kozakiewicz Paweł |
Oprawa | mi |
Rok wydania | 2024 |
Format | 5 |
Stron | 132 |
Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 48 godzin
EFEKTYWNOŚĆ PRZEJŚĆ DLA ZWIERZĄT NA DROGACH PUBLICZNYCH W POLSCE

Autor: praca zbiorowa pod kierunkiem prof. Janusza Rymszy
seria: studia i materiały - zeszyt 84
wyd.: IBDIM, 2019 r
Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 3 dni
Footbridge 2011 + CD - Biliszczuk Jan, Bień Jan, Hawryszków Paweł, Kamiński Tomasz

The modern world is characterized by motorization development that was not observed before. Motor traffic volume on the main traffic routes in large urban agglomerations often exceeds tens of thousands of vehicles per hour. Crossing a street in such circumstances has become very dangerous. In the same time railway network is also developed, including new high speed lines. Construction of numerous footbridges and underpasses that increase pedestrian safety and facilitate motor and railway traffic is necessary to separate pedestrian and vehicle traffic.
The modern man could afford to spend his free time in very attractive touristic regions. Need of visiting new touristic resorts, sight-seeing of richness of world's monuments, searching of calm places to take a rest, has led to rapid develop- ment of tourism. Thousands of people have nowadays access to places which, until recently, were visited by few. For instance, the footbridge in Sromowce Niżne (a highly attractive tourist destination), in the mountainous Polish-Slovak border region, is used by over 15 000 people every weekend.
Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 3 dni
